sobota, 2 lipca 2011

Model biznesowy przedsiębiorstwa

Model dynamicznej wartości przedsiębiorstwa – zakłada, że w gospodarce czy też w przedsiębiorstwie wyróżniamy 5 grup aktywów:
§  aktywa rzeczowe (budynki, budowle, wyposażenie, maszyny, grunty, zapasy) – są to składniki, które tworzą podstawę działalności gospodarczej
§  aktywa finansowe (obejmują środki pieniężne, należności, inwestycje finansowe, kapitał własny, zadłużenie)
§  klienci (nabywają nasze produkty, a także tworzą kanały dystrybucji)
§  pracownicy i dostawcy (klienci wewnętrzni i nasi dostawcy)
§  aktywa organizacyjne (obejmują strategię firmy, strukturę organizacyjną, kulturę i system wyznawanych wartości, markę produktu, innowacje, procesy zachodzące w firmie i procesy wiedzy)

1.    Aktywa rzeczowe – dawniej uznawane były za najistotniejsze, decydowały o produkcji. Żeby jednak aktywa rzeczowe mogły przynosić efekty muszą wytwarzać wartość (należy je odpowiednio zorganizować, nakreślić odpowiednią strategię). Aktywa rzeczowe oceniane są właśnie z punktu widzenia strategii (jakie aktywa są pożądane, jakie zbędne, a jakich brakuje). Aktywa rzeczowe oceniane są z punktu widzenia strategii, a strategia z punktu widzenia klientów, a wszystko należy zorganizować. Widać wyraźnie spadek znaczenia aktywów rzeczowych.
2.    Aktywa finansowe – traktowane były jako środki finansujące aktywa rzeczowe (spełniać miały bierną rolę). Współcześnie na rynku finansowym następuje proces wzrostu wartości akcji, poprzez umiejętne w nie inwestowanie środków własnych i wolnej gotówki jesteśmy w stanie sporo osiągnąć. Nowoczesna gospodarka daje szansę zarobienia na operacjach finansowych (aktywna rola, łapanie okazji).
3.    Klienci decydują o tym czy to co wytwarzamy jest właściwe, ma wartość lub jej nie ma. Nowoczesne technologie nie są już wystarczającym elementem, żeby odnieść sukces, konieczne są rynki zbytu (obecnie nie ma problemu z wytwarzaniem wartości, ale trzeba ją dostarczyć klientowi, zyskać jego lojalność, a to w dzisiejszych czasach jest bardzo trudne).
4.    Pracownicy i dostawcy:
§  pracownicy decydują o wykorzystaniu możliwości tkwiących w firmie, poprzez ich odpowiednie motywowanie można połączyć ze sobą wszystkie aktywa
§  dostawcy coraz częściej przyłączają się do procesów wytwórczych (decydują o jakości i parametrach technicznych detali i półfabrykatów, od nich zależy sukces wprowadzania nowych technologii, aktywnie biorą udział w kształtowaniu procesów wytwórczych)
5.    Organizowanie może przyjmować postać:
§  procesów – działania, których efektem powinny być tworzone wartości, dzielą się one na:
ü podstawowe – tworzą wartość np. pozyskiwanie klientów, procesy produkcji itp.
ü wspomagające – ułatwiają przebieg procesów podstawowych (administracyjne, finansowe, kadrowe)
ü zbędne - ani nie ułatwiają, ani nie tworzą (należy je eliminować)
Aktywa organizacyjne ponadto obejmują:
§  strategie
§  systemy – zasady działalności, dzięki którym poszczególne elementy organizacji działają sprawnie i efektywnie
§  wiedzę i technologie

Istotny jest odpowiedni dobór aktywów (zauważalna jest rosnąca rola aktywów organizacyjnych, klientów, dostawców i aktywów finansowych). Sprawia to, że inaczej patrzymy na procesy wzrostu gospodarczego. Zasoby są ulokowane w przedsiębiorstwie i od poziomu cech jakościowo-technologicznych parametrów zależy produktywność. Każdy z zasobów włączany jest do procesu produkcji.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz