środa, 6 lipca 2011

DEFICYT

NADWYŻKA DEFICYT SEKTORA FP
 dodatnia/ujemna różnica między dochodami publicznymi a wydatkami publicznymi, ustalona dla okresu rozliczeniowego;

NADWYŻKA DEFICYT BUDŻETOWA
 dodatnia/ujemna różnica między dochodami a wydatkami budżetu – może powstawać zarówno w BP, jak i budżecie JST;

POTRZEBY POŻYCZKOWE BP
 środki finansowe niezbędne do sfinansowania deficytu budżetu państwa, spłat wcześniej zaciągniętych zobowiązań, sfinansowania udzielanych przez Skarb Państwa pożyczek oraz wykonywania innych operacji finansowych związanych z długiem Skarbu Państwa;

POTRZEBY POŻYCZKOWE BJST
 środki finansowe niezbędne do finansowania deficytu budżetu JST, spłat wcześniej zaciągniętych zobowiązań, wykonywania innych operacji finansowych związanych z długiem; sfinansowania udzielonych przez JST pożyczek, przeprowadzenia postępowania ostrożnościowego lub naprawczego, realizowanych na podstawie odrębnych przepisów;

PAŃSTWOWY DŁUG PUBLICZNY
 nominalne zadłużenie podmiotów sektora finansów publicznych ustalone po wyeliminowaniu przepływów finansowych pomiędzy podmiotami należącymi do tego sektora;

DŁUG SKARBU PAŃSTWA
 nominalne zadłużenie Skarbu Państwa;

ZASADA RÓWNOWAGI
 była różnie traktowana w teoriach ekonomicznych i okresach historycznych

?     w ujęciu klasycznym (A. S mith. D. Ricardo) oznaczała, takie ukształtowanie wydatków, by nie przekraczały one dochodów, tj., by nie wystąpił deficyt budżetowy („Człowiek nie może wydawać więcej pieniędzy niż otrzymuje, jeśli nie chce się doprowadzić się do ruiny)

?    wg J. M. Keynes – deficyt budżetowy w okresach kryzysu gospodarczego nie tylko nie jest złem, ale może być korzystny (teoria „systematycznego deficytu”)

?    w praktyce budżetowej współczesnych państw realizowane są koncepcje pośrednie, tj. teoria budżetu cyklicznego zakładająca, iż w zależności o cyklu gospodarczego naturalne są zarówno deficyty jak i nadwyżki, lecz w dłuższych okresach winny się one bilansować oraz teoria impasu dopuszczająca deficyt budżetowy, ale tylko w określonych warunkach

SALDO BUDŻETOWE - różnica pomiędzy dochodami a wydatkami ustalonymi dla okresu rozliczeniowego. Wyodrębniamy trzy rodzaje sald budżetowych:

•    RÓWNOWAGĘ BUDŻETOWĄ (saldo zerowe)
D – W = 0
•    DEFICYT BUDŻETOWY (saldo ujemne)
D < W
•    NADWYŻKA BUDŻETOWA -(saldo dodatnie)
D > W

DŁUG PUBLICZNY - to suma deficytów z lat poprzednich, czyli finansowe zobowiązania władz publicznych zaciągane w związku z koniecznością pokrycia deficytu budżetowego;

AKUMULACJA PUBLICZNA
 to suma nadwyżek z lat poprzednich;

PAŃSTWOWY DŁUG PUBLICZNY:
-dług Skarbu Państwa
-pozostały dług sektora rządowego
-dług JST
-pozostały dług sektora samorządowego

PAŃSTWOWY DŁUG PUBLICZNY obejmuje zobowiązania sektora finansów publicznych z następujących tytułów dłużnych:
1.    wyemitowanych papierów wartościowych opiewających na wierzytelności pieniężne,
2.    zaciągniętych kredytów i pożyczek,
3.    przyjętych depozytów,
4.    wymagalnych zobowiązań:
a.    jednostek budżetowych,
b.    wynikających z ustaw i orzeczeń sądu, udzielonych poręczeń i gwarancji oraz innych tytułów.

Źródła finansowania deficytu
Deficyt budżetu państwa oraz inne pożyczkowe potrzeby budżetu państwa mogą być pokryte przychodami pochodzącymi z:

1.    sprzedaży skarbowych papierów wartościowych na rynku krajowym i zagranicznym;
2.    kredytów zaciąganych w bankach krajowych i zagranicznych;
3.    pożyczek;
4.    prywatyzacji majątku Skarbu Państwa;
5.    nadwyżki budżetu państwa z lat ubiegłych.

Obowiązujące regulacje prawne w zakresie wielkości deficytu budżetowego i długu publicznego

?    dla deficytu – 3 % PKB;
?    dla długu - 60 % PKB

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz