NADWYŻKA DEFICYT SEKTORA FP
dodatnia/ujemna różnica między dochodami publicznymi a wydatkami publicznymi, ustalona dla okresu rozliczeniowego;
NADWYŻKA DEFICYT BUDŻETOWA
dodatnia/ujemna różnica między dochodami a wydatkami budżetu – może powstawać zarówno w BP, jak i budżecie JST;
POTRZEBY POŻYCZKOWE BP
środki finansowe niezbędne do sfinansowania deficytu budżetu państwa, spłat wcześniej zaciągniętych zobowiązań, sfinansowania udzielanych przez Skarb Państwa pożyczek oraz wykonywania innych operacji finansowych związanych z długiem Skarbu Państwa;
POTRZEBY POŻYCZKOWE BJST
środki finansowe niezbędne do finansowania deficytu budżetu JST, spłat wcześniej zaciągniętych zobowiązań, wykonywania innych operacji finansowych związanych z długiem; sfinansowania udzielonych przez JST pożyczek, przeprowadzenia postępowania ostrożnościowego lub naprawczego, realizowanych na podstawie odrębnych przepisów;
PAŃSTWOWY DŁUG PUBLICZNY
nominalne zadłużenie podmiotów sektora finansów publicznych ustalone po wyeliminowaniu przepływów finansowych pomiędzy podmiotami należącymi do tego sektora;
DŁUG SKARBU PAŃSTWA
nominalne zadłużenie Skarbu Państwa;
ZASADA RÓWNOWAGI
była różnie traktowana w teoriach ekonomicznych i okresach historycznych
? w ujęciu klasycznym (A. S mith. D. Ricardo) oznaczała, takie ukształtowanie wydatków, by nie przekraczały one dochodów, tj., by nie wystąpił deficyt budżetowy („Człowiek nie może wydawać więcej pieniędzy niż otrzymuje, jeśli nie chce się doprowadzić się do ruiny)
? wg J. M. Keynes – deficyt budżetowy w okresach kryzysu gospodarczego nie tylko nie jest złem, ale może być korzystny (teoria „systematycznego deficytu”)
? w praktyce budżetowej współczesnych państw realizowane są koncepcje pośrednie, tj. teoria budżetu cyklicznego zakładająca, iż w zależności o cyklu gospodarczego naturalne są zarówno deficyty jak i nadwyżki, lecz w dłuższych okresach winny się one bilansować oraz teoria impasu dopuszczająca deficyt budżetowy, ale tylko w określonych warunkach
SALDO BUDŻETOWE - różnica pomiędzy dochodami a wydatkami ustalonymi dla okresu rozliczeniowego. Wyodrębniamy trzy rodzaje sald budżetowych:
• RÓWNOWAGĘ BUDŻETOWĄ (saldo zerowe)
D – W = 0
• DEFICYT BUDŻETOWY (saldo ujemne)
D < W
• NADWYŻKA BUDŻETOWA -(saldo dodatnie)
D > W
DŁUG PUBLICZNY - to suma deficytów z lat poprzednich, czyli finansowe zobowiązania władz publicznych zaciągane w związku z koniecznością pokrycia deficytu budżetowego;
AKUMULACJA PUBLICZNA
to suma nadwyżek z lat poprzednich;
PAŃSTWOWY DŁUG PUBLICZNY:
-dług Skarbu Państwa
-pozostały dług sektora rządowego
-dług JST
-pozostały dług sektora samorządowego
PAŃSTWOWY DŁUG PUBLICZNY obejmuje zobowiązania sektora finansów publicznych z następujących tytułów dłużnych:
1. wyemitowanych papierów wartościowych opiewających na wierzytelności pieniężne,
2. zaciągniętych kredytów i pożyczek,
3. przyjętych depozytów,
4. wymagalnych zobowiązań:
a. jednostek budżetowych,
b. wynikających z ustaw i orzeczeń sądu, udzielonych poręczeń i gwarancji oraz innych tytułów.
Źródła finansowania deficytu
Deficyt budżetu państwa oraz inne pożyczkowe potrzeby budżetu państwa mogą być pokryte przychodami pochodzącymi z:
1. sprzedaży skarbowych papierów wartościowych na rynku krajowym i zagranicznym;
2. kredytów zaciąganych w bankach krajowych i zagranicznych;
3. pożyczek;
4. prywatyzacji majątku Skarbu Państwa;
5. nadwyżki budżetu państwa z lat ubiegłych.
Obowiązujące regulacje prawne w zakresie wielkości deficytu budżetowego i długu publicznego
? dla deficytu – 3 % PKB;
? dla długu - 60 % PKB
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz